Broń broni nierówna
Jesteśmy zafascynowani bogactwem technologii militarnych w
różnych krajach i zawsze staramy się dostosować ich zachowanie tak, by było jak
najbliższe realnym odpowiednikom. Z tego powodu musimy zwracać baczną uwagę na
dostosowanie parametrów broni – to jedyny sposób na zaprezentowanie i
odzwierciedlenie siły ognia całego arsenału dostępnego w pojazdach wojskowych.
Każdy oręż jest na swój sposób niepowtarzalny, dlatego chcąc przedstawić jego
wyjątkowość, zagłębiamy się w lekturę dokumentacji technicznych i skrupulatnie
dostosowujemy nie tylko cechy samej broni, ale również poszczególnych rodzajów
amunicji. Takie podejście umożliwia nam precyzyjne przekucie realnego ducha
maszyny na jego wirtualny odpowiednik.
Najpierw opowiemy Wam, jak radzimy sobie z karabinami
maszynowymi i armatami. Broń sił lądowych i samolotów działa na podobnych
zasadach, więc na potrzeby tego przykładu wybierzemy armatę D-25T kalibru 122
mm, którą możecie spotkać w czołgach IS-2, IS-3 oraz w dziale samobieżnym
ISU-122. Na jej podstawie pokażemy Wam, jak w grze odzwierciedlone są inne
rodzaje broni i na jakiej zasadzie operują.
Weźcie pod uwagę, że parametry takie jak przesunięcie kątowe
odnoszą się do samej jednostki bojowej, więc w tym kontekście nie będziemy
sobie nimi zaprzątać głowy. Zajmijmy się zatem takimi zmiennymi jak rozrzut i
górna granica szybkostrzelności. Dostosowując właściwości broni i amunicji,
korzystamy zarówno z dokumentacji testów w warunkach polowych, jak i z
technicznych specyfikacji samych pojazdów bojowych. To właśnie poszukiwanie
poprawnych danych jest jednym z najtrudniejszych zagadnień, gdyż pomiędzy
różnymi źródłami często występują różnice, a nawet sprzeczności.
Testy w warunkach polowych dla amunicji BR-471
wykorzystywanej w armacie D-25T
W tej chwili szybkostrzelność w grze jest wartością
uśrednioną, ponieważ w rzeczywistości czas przeładowania zależy od wielu
złożonych czynników. Wśród nich przykładowo można wymienić miejsce składowania
amunicji (wraz z jej wyczerpywaniem się, ładowniczy sięga po coraz dalej
umieszczone pociski, lub pobiera je z miejsc o gorszej dostępności), jej masę i
kształt (ciężkie i nieporęczne naboje wydłużają czas przeładowania).
W przyszłości planujemy odwzorować tę mechanikę, co oznacza
wprowadzenie zmiennej wartości szybkostrzelności, zależnej od liczby dostępnej
amunicji, zmęczenia ładowniczego i pozycji wieży, od której zależy położenie
najbliższego dla ładowniczego magazynu amunicji. Na przykład w czołgu Patton
tylko niewielka część amunicji znajduje się pod ręką ładowniczego – reszta
składowana jest na podłodze, co wydłuża czas jej pobrania. Jeśli wprowadzimy
ten system, pierwsze przeładowania będą odbywały się w czasie krótszym niż
obecny uśredniony, a po wyczerpaniu się pocisków będących w zasięgu ręki, czas
przeładowywania ulegnie wydłużeniu. To jednak melodia przyszłości.
Szybkostrzelność jest wyrażona przez liczbę strzałów
możliwych do oddania na sekundę i dla naszej przykładowej broni wynosi 0,048
strzału na sekundę. Jak łatwo można obliczyć, to jeden pocisk co 20,8 sekundy.
Tyle właśnie wynosi średni czas przeładowania niezależnie od miejsca
składowania amunicji i stopnia trudności dostępu do niej.
Rozrzut jest obliczany na podstawie tabel z testów polowych,
a następnie uśredniony dla dystansu wynoszącego 1000 m i przeliczony na
współczynnik kątowego odchylenia danej broni. W naszym przypadku jest to 0,065
stopnia w kierunku poziomym i pionowym. Oznacza to, że dla przykładowego działa
D-25T pocisk po przebyciu kilometra maksymalnie może zboczyć z kursu o 2,4 m, a
to wciąż daje szansę na dosięgnięcie celu. Oczywiście, dla innej broni wartości
odchylenia poziomego i pionowego mogą nie być równe, a wtedy pole potencjalnego
miejsca uderzenia pocisku przybierze kształt elipsy. Największe
prawdopodobieństwo trafienia występuje w okolicach przecięcia jej osi. W ten
sposób oddajemy celność broni porównywalną do możliwości prawdziwych pojazdów
bojowych.
Amunicja
Omówiliśmy już zasadę działania broni, więc czas na
amunicję. Jej typów było tak dużo, że przedstawienie wszystkich to temat na
oddzielny, równie długi wpis. My skupimy się na pociskach do naszej
przykładowej armaty, czyli amunicji przeciwpancerno-burzącej.
Dalszą część artykułu znajdziecie TUTAJ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz